英語情報Webとは メルマガ登録
お問い合わせ 個人情報の取り扱い
お知らせ

お知らせ

2020.04.24 授業のヒント Small Talk

中・高 Week #3-1: Texting friends 友達に連絡する(前)

生徒が自ら考え、表現する力を高めたい。
生徒の発話を促すために教師はどのような発問をしたらよいのか?

ここでは、今日の授業に役立つ問いかけの例を毎週トピックとともにご紹介します。
中学3年生から高校1年生までの生徒を対象としたペアワークを促す展開例です。

今回は、「Texting friends」をトピックに、生徒同士のペアワークを行い、生徒自身の思考を促し、自分の考えを自分の言葉で表現し、さらに相手が話したことを他に伝えることを目指した授業での展開例を紹介します。

【展開例】 生徒自身の考えを伝え合い、相手が話したことをクラス全体に共有する

トピックは「Texting friends」です。教師が話す時間を多く取らず、生徒同士で伝え合う活動を重視します。
ペアで互いに質問させたあと、相手が話したことをクラス全体に共有するという流れを取ります。

T: It’s spring now. In spring, many new things happen. You meet new people and make friends. When you make friends with people, do you ask their phone number? Maybe not. You ask their LINE accounts, don’t you?

– When you meet new people and make friends, do you ask their phone number or exchange LINE accounts?
S1, Do you ask their phone number or exchange LINE accounts?

S1: I exchange LINE accounts.
T: Does your partner ask their phone number or exchange LINE accounts?
S1: She exchanges LINE accounts.

T: By the way, can you tell your phone number without looking at your phone? I know some of you can’t. 
– Can you tell your phone number without looking at your phone?
S2, can you tell your phone number without looking at your phone?

S2: Yes, I can. I can tell my phone number without looking at my phone.
T: Can your partner tell his/her phone number without looking at his/her phone?
S2: Actually, she can’t. She can’t tell her phone number without looking at her phone.

<意図・注意事項>
When you meet new people and make friends, do you ask their phone number or exchange LINE accounts? 
や、Can you tell your phone number without looking at your phone? は、ペアでお互いに質問させます。
ペア活動のあとは、教師から生徒に対し三人称を主語とする質問をして、相手が話したことをクラスに共有させます。

T: Which do you like better, calling your friends or texting your friends? I like calling friends better as I can’t type fast on the phone. 
– Do you find it easy to type on the phone?

<意図・注意事項>
太字部分は、ペアでお互いに質問させます。さらにペアを変えて、最初のパートナーについて質問させてもよいでしょう。Do you find it easy to type on the phone? は、形式目的語を含む第5文型の文ですが、このようにコミュニケーションの中でコンテクストを設定して導入すると、生徒は特に難しさを感じずに使ってくれます。

T: Do you text your friends often? I text my friends about seven to ten times a day.  
– How many times do you text your friends a day?
S3, how many times do you text your friends a day?

S3: I text my friends about twenty to thirty times a day.
T: Twenty to thirty times! That’s a lot! Then, how many times does your partner text his/her friends a day?
S3: She texts her friends more than fifty times.

<意図・注意事項>
How many times do you text your friends a day? は、ペアでお互いに質問させます。状況によっては、クラス全体に投げ掛けてもよいでしょう。
生徒が普段多くの時間を費やしていることについての質問なので、生徒は自然に反応してくれると思います。

生徒それぞれが答えを持っている質問をすることで、personalizeされた答えを引き出すことができます。そのことによってコミュニケーションがmeaningfulなものになるのです。

今回は「Texting friends」をトピックとした展開例をご紹介しました。これを例として、自分のクラスでの展開例を考えてみてください。次回は、このやり取りについて、さらに展開例を示しながら、この活動の意図と目的について考えます。

記事一覧に戻る
page top

Eiken Teachers’ Club

お悩み解決のヒントが見つかる!
オンラインコミュニティ

コミュニティページはこちら

メールマガジン

先生方の授業づくりに役立つ
情報を
発信していきます

メルマガ登録はこちら