What で始まる疑問文や、Yes / No で答える疑問文だけでは、せっかくの Small Talk が機械的な「質問と答え」の繰り返しになってしまいます。何か「特定の目的・場面・状況の中で、それに合わせて思考しながら」話すきっかけとなるような問いまで発展させてこそ、意味のあるやり取りとなります。
前回見た Small Talk の流れのなかで、少し児童の思考を促すことを試みたのは、以下の部分です。
T: I like chocolate too. But in summer, chocolate becomes soft. On a very hot day, it begins to melt. My hands get messy …. I like eating chocolate in winter. How about you, S1? Do you like eating chocolate in summer?
T: Umm … I’m tired. You know, I usually come to school by car. But this morning I came by bike. It took about 45 minutes. I’m very tired, … exhausted. Well, it was a good exercise. It was fun. Now I want some sweets, … for example, chocolate. When I’m tired, I want to eat some chocolate [a chocolate bar]. Chocolate is sweet. Sweet things give me energy.
次に、S2に同様の問いかけをしますが、今回は副詞の位置を後ろにしてみました。また、「ご飯が食べたい」と答えたS2に具体的に欲しい食べ物を尋ねています。さらに “Why do you want to eat curry and rice when you’re tired?” と理由を尋ねると、 “Hungry.” という答えが返ってきました。 “Why curry and rice?” とさらに続けることもできましたが、スモールステップを意識して、ここでは指導者が「辛くてスパイシーな料理は食欲を刺激しますね」と添えています。少しずつ踏み込んだ答えを引き出せるように、どんどん次の児童に問いかけていきます。
T: How about you, S2? What do you want when you’re tired?
S2: ごはん!
T: Oh, you want to eat a meal? What do you want to eat?
S2: Curry and ….
T: Curry and rice? Why do you want to eat curry and rice when you’re tired?
S2: Hungry.
T: Because you’re hungry! Curry and rice is a nice choice when you’re tired and hungry. Hot and spicy food increases your appetite.