Small Talk ってどうしたらいいの? 児童生徒の発話を引き出す問いかけって? ここでは、今日の授業ですぐに使える実践例を毎週トピックとともにご紹介します。 小学校5、6年生から中学校はじめまでに学習する表現を使った児童(生徒)とのやり取りの例です。
Small Talk の始め方
Small Talk は、あるトピックについて、これまで学習した語句や表現を最大限に活用して自分の気持ちや考えを伝える言語活動です。その指導は、まず(1)先生がモデルを示す形(「話すこと[発表])、あるいは(2)先生が児童に語り掛け、問い掛けながら発話を引き出す(「話すこと(やり取り)」)形のいずれかで始めることができます。
ただこの時、Today’s topic is ….(今日のトピックは~です)という表現では、ただトピックが与えられただけで、「話してみたい」という動機づけも高まりにくいものです。
次のように児童の興味・関心を高める導入(イントロダクション)の工夫をしてみましょう。
T: What date was last Saturday? S: April 18th. T: Yes, that’s right. It was the 18th of April. Then, do you know what day it is? [What day is it?] S: …. T: April 18th …(4、1、8と板書)… four, one, eight … in Japanese? S: よ、い、は ・・・ 良い歯の日! T: That’s right. 良い歯の日. Good teeth day! Do you have good teeth? S: Yes! T: Excellent. So, do you brush your teeth every day? S: Yes. Of course! T: How many times do you brush your teeth a day? S: Three …. T: Three times. (When do you brush your teeth?) You brush your teeth in the morning, after school lunch, and in the evening? S: Yes. T: Good. Who brushes four or more times? S: Yes! / No! / …. T: Wow. I didn’t know you like brushing your teeth so much. Anyway, good teeth are important. Don’t go to bed before brushing your teeth. Brush your teeth, and (then) go to bed. Okay?
I brush my teeth three times a day. We do many things every day. In the morning, from Monday to Friday, I usually get up at five thirty. I feed my cat – make breakfast for my cat first thing in the morning. Second, I wash my face and comb my hair. At around six, I have breakfast. Then, I wash the dishes and brush my teeth. I get ready for work and, finally, leave home at ten past seven. This is my morning routine.
単に先生が朝起きてから何をするかを羅列しているのではなく、する順番に話していることを明確に伝えるために、First, …. Second, …. Then などの副詞や、具体的な時間を含めて伝えています。その後の対話の発展においても、「順番」がキーワードとなります。
T: I usually get up at five thirty. (How about you?) What time do you usually get up, S1? S1: Seven. T: Oh, you usually get up at seven. (I leave home for work at ten past seven ….) What’s the first thing you do in the morning? S1: Wash face … T: You wash your face first. I see. Thank you, S1.
T: Hi, S2. I usually get up at five thirty. S1 usually gets up at seven. What do you usually get up? S2: I get up at six thirty. T: You get up at six thirty. Then, what’s the first thing you do in the morning? S2: I brush my teeth. T: You brush your teeth first. OK. Thank you, S2.
T: Hello, S3. How are you? I feed my cat – make breakfast for my cat first thing in the morning. S1 washes his face first. S2 brushes her face first. What’s the first thing you do in the morning? S3: I eat breakfast. T: You eat breakfast first. Oh, everyone is different.
T: I usually get up at five thirty. (How about you?) What time do you usually get up, S1? S1: Seven. T: Oh, you usually get up at seven. What’s the first thing you do in the morning? S1: Wash face … T: You wash your face first. I see. What do you do next? S1: I have breakfast T: What do you do after that? S1: Brush my teeth. T: I see. In the morning, first, you wash your face. Second, you have breakfast. Then, you brush your teeth. Thank you, S1.
T: Hi, S2. What are the first three things (you do) in the morning? (First , …?)
I brush my teeth three times a day. (私は一日に3回歯磨きをします) ⇒ How many times do you brush your teeth? (一日に何回歯を磨きますか)*回数に焦点を当てた展開で使える表現です。 From Monday to Friday, I usually get up at five thirty. (月曜日から金曜日は、たいてい5時半に起きます) *usually を入れることで「毎日決まった時間に起きるわけじゃないし~」「学校がない日は違うんだけど」と戸惑う児童が減りますね。 そのため、児童に起きる時間を尋ねるときにも What time do you usually get up? と言ってみるとよいでしょう。 I sometimes get up at six, but I usually get up at seven. くらいの使い分けができるようになるとよいですね。ほかにも never、alwaysなどを取り入れて話すことができます。
I feed my cat – make breakfast for my cat first thing in the morning. (朝一番にペットの猫の朝ご飯を作ります) *feed(食物を与える、餌を与える)が難しいので、児童に親しみのある表現で言い換えています。 *first thing in the morning「朝一番に(朝一で)」は副詞的に使われます。今回は「朝、最初にすることは何ですか」と尋ねる時に、What’s the first thing you do in the morning? を使っています。
Second, I wash my face and comb my hair. (2番目に、顔を洗って髪をとかします) *do one’s hair「髪を(アレンジして)整える」もあります。 At around six, I have breakfast. (6時頃に、朝食を食べます) *「1番目に、2番目に・・・」と続くと単調なので、時間の流れを明確にしてみました。
Then, I wash the dishes and brush my teeth. (それから、皿洗いをして、歯を磨きます) I get ready for work and, finally, leave home at ten past seven. (仕事に行く支度をして、ようやく、7時10分に家を出ます) *順番を表すために副詞を効果的に組み込みます。
Small Talk の指導にあたっては、その段階までに児童の既習事項がどれくらいあるかを把握したうえで、それらを単語だけとか、主語がない形で言って終わりではなく、「きちんとした文」となるように整えて話すように児童を促しましょう。先生のそうした細やかな配慮が、児童にとっては英語表現のさらなるインプットになるのです。