T: You learn various subjects in school, such as math, Japanese, English, social studies, science and PE, physical education. What subject do you like the best?
– What subject do you like the best? Why?
T: S1, what subject do you like the best?
S1: I like science the best.
T: Why? Why do you like science the best?
S1: Why? Hmm, I just like it.
T: O.K. How about your partner? What subject does he like the best?
S1: He likes English the best.
T: Why does he like English the best.
S1: He likes English because he loves English songs.
What subject do you like the best? という質問は生徒にとって、使い慣れた、全く負荷のかからないものなのですが、それによって生じるやりとり、つまり教科の内容について話すことは、生徒たちにとって意味あることです。好きな教科、得意でない教科について考えることは、自分自身を考えることにつながるからです。
多くの場合、There’s no accounting for tastes. の言葉どおり、「なぜ好きか?」という質問は実は答えづらいものです。S1のように答えられる生徒は実際にはほとんどいません。生徒が答えに詰まっている場合は教師側がYou just like it? などとフォローしてやる必要があるでしょう
T: Now, what subject do you find difficult?
— What subject do you find difficult?
T: S2, what subject do you find difficult?
S2: I find math difficult.
T: How about your partner? What subject does she find difficult?