T: What is the first thing you do when you get home? I usually change my clothes. [I usually change into more comfortable clothes.] Then, I wash my hands and prepare for dinner. How about you? When you get home, what do you usually do first, S1? S1: Wash hands …. T: You wash your hands. All right. Then, what do you do next? [What’s next?] S1: Study. T: You study! Study … what? S1: 宿題 …. T: Oh, 宿題! How do you say 宿題 in English, everyone? Can you help S1? ① S2: Homework. T: That’s right. Good. Homework. Everyone, repeat after me, “homework,” … “homework,” … “I do my homework.” … “I do my homework.” ② 〈児童は先生の後について発音する〉 T: Now, S1, what do you do after you wash your hands [after washing your hands]? S1: I do my homework. T: Well done! I see. You do your homework after washing your hands. Thank you, S1.
T: Hi, S3. What do you do first when you get home? S3: I wash my hands. T: You wash your hands first? It’s the same as S1. OK. Everyone, … “I wash my hands first,” … Raise your hand! ③ 〈該当する児童は挙手する〉 T: One, two, three, … twelve! So, S4, you didn’t raise your hand. What is the first thing you do when you get home? S4: ….(続く)
指導のポイント〈上記展開例中の①~③に対応〉
① 児童が日本語を使って答えたときには、先生がそれを英語で文の形にして聞かせます。ただし、それがすでに何度も聞いたり言ったりして慣れ親しんだ単語の場合は How do you say ~ in English?「~は英語で何と言いますか」とクラス全体に尋ねて引き出すこともできます。
最初は homework という単語のみ、そして I do my homework. という文の形で2回ずつ繰り返します。これは homework という単語に初めて出合ったときに I do my homework. という文で親しんだこと、そしてS1に今度は自分で「(家に帰ったら)宿題をする」と英語で答えて自信を付けてもらいたいことが理由です。特にS1は直前に「Study」と言いかけていますので、study homework* とつながらないようにするねらいもあります。
What do you do before going to bed?(寝る前に何をしますか)という問いかけに対して、S1 が「テレビ(を観る)」と答えました。そこに既習の「時間を尋ねる」表現を使って What time do you usually go to bed?(ふつう何時に寝ますか)と続けます。その後も「好きかどうかを尋ねる」表現 Do you like cartoons? や「好きなものを尋ねる」 What is your favorite cartoon?、さらに「理由を尋ねる」 Why を用いた問いかけを組み込んで、S1からより詳細な情報を引き出していきます。
T: I usually read books before I go to bed. I can relax and sleep well. What do you do before you go to bed, S1? S1: テレビ …. T: You watch TV before you go to bed. What time do you usually go to bed? S1: Nine. T: I see. What TV programs do you watch? S1: アニメ T: You watch anime, cartoons, on TV? Do you like cartoons? S1: Yes. T: I like cartoons very much, too. What is your favorite cartoon? What kind of cartoons do you like? ④ S1: I like XXX. T: Oh, me too. It’s exciting. Why do you like XXX? S1: YYY … かっこいい T: I agree. YYY is very cool. Thank you, S1. Do you like cartoons, S2? S2: Yes. I like XXX. T: You also like XXX. It’s very popular. OK., S2, what do you usually do before going to bed? ⑤ S2: Brush teeth … T: You brush your teeth. That’s very important!
指導のポイント
④ 前出の cartoons を受ける代名詞 them を用いる方が自然なところですが、児童が初めて触れた語であることから、意図的に cartoons を繰り返し、何度も聞かせることで音から慣れ親しませようとしています。
⑤ 児童は I go to bed. という文の形で「寝る」ことを表す表現に出合っています。そのため、before go ing to bed の動名詞に慣れ親しんでいない段階では before I [you] go to bed という形を多く使いながら、次第に going も取り入れていくようにするとよいでしょう。