誰もがご存知のWhat time is it now? という疑問文も、使い方次第では、生徒たちのコミュニケーションとそれをとおした学びを様々なかたちで引き出すことができます。Small Talkには、表現そのものを学びのターゲットとしない場合でも、その表現をもちいた英語でのコミュニケーション活動を促し、生徒たちの英語へのexposureを増やすという効果があります。
T: As I am an early riser, I usually go to bed early. Last night I went to bed at about ten thirty. What time did you go to bed last night? Do you remember what time it was?
– Do you remember what time it was when you went to bed last night?
T: S1, Do you remember what time it was when you went to bed last night?
S1: Yes.
T: What time was it?
S1: It was eleven.
T: How about your partner? Does he remember what time it was when he went to bed last night?
S1: Yes, he said he went to bed at twelve.
What time is it? という疑問文はDo you remember…?という文に吸収されると、いわゆる間接疑問文となり、肯定文のかたちになります。このような「文法」もまた、一度理屈を学んだら、「読んで」目にしたり、「聞いて」耳にしたり、「話して」口に出したりして「使って」覚えなくてはなりません。今回のようにチャンスがあるときに「使う機会」を提供するとよいと思います。今回のようにペアでの質問が長くなるときは、事前の発音練習の回数を増やす必要があります。そうすることで、既習事項の再インプットを図ることができますし、文に含まれる文法事項への「気づき」を促すことにもなります。今回は、多くの生徒にとって耳慣れたWhat time is it? が what time it isの語順になるので、この文法規則を再確認する生徒も多いと思います。しかし、このペア活動において、それらは最大の目的ではありません。最大の目的はやはり、コミュニケーションの「内容」なのです。
T: By the way, do you know what time it is in London now? Here, it is one thirty pm. What time is it in London?
— What time is it now in London?
T: S2, what time is it now in London?
S2: I am not sure.
T: Do you know what “Japan” means? It means “the land of the rising sun.” Many countries are behind Japan. London is eight hours behind us. It is five thirty in the morning in London. Then, what time is it now in Washington D.C? It is far more behind. It’s twelve thirty at midnight. Washington D.C. is thirteen hours behind Tokyo.
T: In Japan it’s one thirty everywhere, Hokkaido to Okinawa. In some big countries like Canada, they have time zones. Canada has six time zones. It’s nine thirty pm in Vancouver and twelve thirty am in Toronto. How many time zones do you think Russia the biggest country in the world have?
– How many time zones does Russia have?
T: S3, how many time zones do you think Russia has?