今回のトピックは「What time is it now?」です。教師は話題を提示し、生徒同士の対話を促していきます。
【展開例】 太字部分の質問は、ペアでお互いに質問させます。
T: What time is it now? It’s almost eleven thirty. This morning I got up at five thirty, so I have been awake for six hours. When you got up this morning, what time was it?
– When you got up this morning, what time was it?
T: S1, What time was it when you got up this morning?
S1: It was six thirty.
T: How about your partner? What time was it when she got up this morning?
S1: She said it was six. She got up at six.
What time is it? は誰でも知っている表現ですが、ここで使った What time was it? など時制が異なる場合の表現はあるいは耳慣れないかもしれません。英語の時制は日本人にとっては学びづらいものなので、このように意識して使い、使わせることが必要です。かつて、有名なプロ野球の監督が「監督の器を越えてチームが成功することはない」と言っていましたが、同じように授業をする教員が授業のカバー領域を狭めてしまうと、生徒が使える範囲もまた狭くなってしまいかねないのです。細かいことではありますが、大いに重要なことです。
T: I get up early every day. I always get up before seven. I am an early riser. Are you an early riser or a late riser?
— Are you an early riser or a late riser?
T: S2, Are you an early riser or a late riser?
S2: I am a late riser.
T: What time do you go to bed?
S2: I always go to bed at about one o’clock.
T: You mean, one o’clock at midnight? That’s why you are a late riser, isn’t it? How about your partner? Is he an early riser or a late riser?
S: He is an early riser. He always gets up at five thirty.
中学や高校生活は、自分に合った時間の使い方や自分の学習あるいは作業スピードなどを学ぶ時期です。自分が朝型なのか夜型なのかを意識し始める時期でもあります。そのような話題をトピックとすることで、生徒がこの質問を「自分ごと」にする、つまりpersonalizeすることができるようになります。授業のなかでのコミュニケーションは meaningfulなものであるべきです。現実に存在しないJack and Bettyの話はすべきでないのです。これまた細かいことではありますが、大いに重要なことです。
T: Do you do things in time? Do you come to school in time? Do you hand in your homework on time? If you do, you are punctual person. Are you punctual or unpunctual?
– Are you punctual or unpunctual?
T: S3, are you punctual or unpunctual?
S3: I’m afraid I am unpunctual.
T: Is it hard for you to do things on time?
S3: Yes. It is hard.
T: How about your partner? Is he punctual or unpunctual?
S3: She says she is punctual. She likes to do things on time.