Step 0)
I listened to what ALT has been thinking on how TT should be and suggesting about the way TT is now. Step 1)
ALT and I made the entire lesson goals on Communication English 1 together. Step 2)
ALT and I made the worksheets for the lessons together, putting a final task.
Teachers pick up words, and students look them up. “These are the words I decided you don’t know”
Students choose three words they want to look up, and describe them the way they like: ex) drawing, trying to find similar words from the vocabularies they know or translating into Japanese
(2) to have a clear goal or purpose on each activity Ex) What is a goal for “vocabulary section”?
→ to make students notice what words they don’t know in the passage and learn them positively.
ALTと授業づくりを進めていく中で何度となくされた質問が“What is a goal for this activity?”である。そして恥ずかしながらその度に答えるのに苦慮した。Vocabularyを扱う際の目標は何か。先生が選んだ語句について生徒が意味や定義や例文を作成して表を埋めるという作業は、生徒全員がほぼ同じ情報を共有することになり、先生にとってはその後の授業を進めやすいかもしれないが、主体的学習スタイルとは言い難いだろう。Vocabulary sectionの意義は「自分が」調べたい語句について自分のやり方で学ぶことだとALTは言う。
(3) to give a personalized question in the end of each part that is indirectly related to the final task and give them some opportunities to think of the final task.
Final taskはそれぞれのパートで生徒が学んだconceptを積み上げていくことで完成するように設定し、各パート末のpersonalized questionとfinal taskは間接的に結びついているべきだとALTは言う。実際にそのように授業を組んでみたところ、生徒はそれまでよりもスムーズにfinal taskに取り組むことができたようだ。Final taskに取り組む以前に各パートで自分事として捉えた概念や考えを生かしながら書くことができるからだろう。これまで各パートのpersonalized questionやfinal taskを考えることは私にとって最も難しく時間のかかる作業であったが、今回ALTと一緒に意見を出し合えたことで、有意義な時間となっただけでなく、より納得のいく結果を得ることができたと感じている。またALTとJTEが意見を出し合いながら共に悩むことは、お互いをよりよく知る機会にもなると期待している。